Upaya Meningkatkan Kompetensi Kepribadian Guru PAI dalam Membentuk Akhlak Peserta Didik di MTs Raden Fatah

Authors

  • Sinta Nur Hilali Institut Agama Islam Bakti Negara Tegal
  • Moh.Badrul Alam
  • Khaerurani Nur Asyifa
  • Eka Ratna Safitri
  • Muhammad Miftahussalam
  • Pindha Kaptiningrum
  • Saeful Bahri Institut Agama Islam Bakti Negara Tegal

DOI:

https://doi.org/10.62490/latahzan.v16i1.685

Keywords:

PAI teacher personality competence, PAI teacher, students' morals

Abstract

This qualitative research aims to describe in depth how PAI teacher competency influences the moral formation of students at MTs Raden Fatah. Through in-depth interviews PAI teachers a, this research revealed that teachers' personality competencies, especially in terms of warmth, empathy and effective communication, create strong emotional bonds between teachers and students. This bond becomes the basis for the process of internalizing religious values and sustainable moral formation. Students tend to imitate the behavior of teachers who they consider to be ideal and exemplary figures. Apart from that, teachers who have good personality competencies are able to create a safe and comfortable learning environment, so that students feel freer to ask questions, collaborate and develop themselves.

References

Ahmad, A. (2021). Konsep Ta’dib Syed Muhammad Naquib Al-Attas dan Implikasinya dalam Pendidikan Islam. AN NUR: Jurnal Studi Islam, 13(1), 32–50. https://doi.org/10.37252/an-nur.v13i1.98

Aini, J. (2022). Kemampuan Guru Pendidikan Agama Islam Melaksanakan Penilaian Hasil Belajar Siswa. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2, 17–24.

BUTON, F. (2023). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN PAI DALAM MENINGKATKAN AKHLAK PESERTA DIDIK DI SMK NEGERI 2 BURU. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK558907/

Hakim, T. (2020). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 1(2)(1), 129–140.

Huda, M. (2018). Kompetensi Kepribadian Guru Dan Motivasi Belajar Siswa (Studi Korelasi Pada Mata Pelajaran Pai). Jurnal Penelitian, 11(2), 237–266. https://doi.org/10.21043/jupe.v11i2.3170

Kaptiningrum, P. (2020). Analisis Tindak Tutur Lokusi, Ilokusi dan Perlokusi pada Whatsgroup Sivitas Akademika IBN Tegal. Lingua, 17(1), 95–127. https://doi.org/10.30957/lingua.v17i1.568.on

Puspita, V. A. (2018). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Materi Pendidikan Agama Islam Sekolah Menengah Pertama. http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/4398

Siti Hasnah, & Hardianti. (2022). Analisis Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Pengunaan Media Pembelajaran Bahasa Arab Kelas Viii Di Mts Al-Khairat Wosu Kabupaten Morowali. Albariq: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), 55–74. https://doi.org/10.24239/albariq.v2i2.23

Turap, T., Merupakan, T. B., Lebih, T. B., & Turap, T. D. (n.d.). PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENINGKATKAN KUALITAS BELAJAR PESERTA DIDIK DI MADRASAH TSANAWIYAH MUHAMMADIYAH (MTsM) BANDUNG MUHAMMADIYAH BOARDING SCHOOL (MBS 1) TULUNGAGUNG M. M. Asep Fathur Rozi1 , Miftah Marwa Nabilah2, 4(Mbs 1).

Downloads

Published

2024-05-31

How to Cite

Sinta Nur Hilali, Moh.Badrul Alam, Khaerurani Nur Asyifa, Eka Ratna Safitri, Muhammad Miftahussalam, Pindha Kaptiningrum, & Saeful Bahri. (2024). Upaya Meningkatkan Kompetensi Kepribadian Guru PAI dalam Membentuk Akhlak Peserta Didik di MTs Raden Fatah. La-Tahzan: Jurnal Pendidikan Islam, 16(1), 111–124. https://doi.org/10.62490/latahzan.v16i1.685