Internalisasi Nilai-Nilai Islam dalam Bimbingan Klasikal untuk Mengembangkan Karakter Santri

Authors

  • Alief Laili Budiyono Universitas Negeri Malang
  • Aji Mulya Pratama Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.62490/latahzan.v16i1.422

Keywords:

Classical Guidance, Islamic Values, Character Education

Abstract

Low morals, ethics and discipline are important to develop among students. Thus, efforts are needed to develop the character of the students, of course with an approach that is in accordance with the culture of the students, which is closely related to Islamic values. This research uses a literature review method which aims to internalize Islamic values ??in classical guidance services to develop the character of students. The results of this research show that Islamic values ??can be integrated into classical guidance services to develop the character of students.

References

Ariffin, M. (2019). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Membentuk Karakter Santri. Turatsuna, 21(2), 52–59.

Budiyono, A. L. (2024). Eksistensi Layanan Bimbingan dan Konseling Mengembangkan Karakter Peserta Didik dalam. Ducare: Journal Of Education and Learning, 1(1), 39–45.

Chandra, P. (2020). Peran Pondok Pesantren dalam Membentuk Karakter Bangsa Santri di Era Disrupsi. Belajea; Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 243–261. https://doi.org/10.29240/belajea.v5i2.1497

Fathimatuzzahrah, A. (2020). Keefektifan Format Bimbingan Klasikal Dengan Teknik Stad Untuk Meningkatkan Kemampuan Kerjasama Siswa. Edukatif?: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 1–8. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.72

Fatimah, D. N. (2017). Layanan Bimbingan Klasikal Dalam Meningkatkan Self Control Siswa Smp Negeri 5 Yogyakarta. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 14(1), 25–37. https://doi.org/10.14421/hisbah.2017.141-03

Hayati, M. A., Ariyati, I., Fatimah, S., Maba, A. P., Susanti, R., & Hernisawati, H. (2023). Penguatan Nilai Tasamuh Melalui Layanan Bimbingan Klasikal di Pondok Pesantren Wali Songo Sukajadi. Jurnal Pengabdian Multidisiplin, 3(3), 1–7. https://doi.org/10.51214/00202303692000

Karpika, I. P., & Mentari, R. M. (2020). Penerapan Layanan Bimbingan Klasikal Berbasis Tri Hita Karana dalam Meningkatkan Karakter Siswa. Indonesian Journal Of Educational Development, 1(3), 464–470. https://doi.org/10.5281/zenodo.4286693

Kusumawati, T. (2022). Peningkatan Karakter Self Leadership melalui Layanan Bimbingan Klasikal dengan Pendekatan Experiental Learning pada Siswa Kelas XII IPA 3 Di SMA Negeri 1 Garum Tahun Pelajaran 2019 / 2020. Jurnal Pembelajaran Dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 214–224. https://doi.org/https://doi.org/10.28926/jpip.v2i2.394

Lestari, I., Santoso, S., & Rahmawati, A. (2022). Penguatan Karakter Kepercayaan Diri Melalui Layanan Bimbingan Klasikal dengan Experiental Learning. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Universitas Negeri Semarang, 5(1), 524–529. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/1522

Lickona, T. (1991). Educating For Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility. Bantam Books.

Munadi, D., Adit, G. N., & Rosita, T. (2018). Meningkatkan Motivasi Belajar Melalui Penerapan Layanan Bimbingan Klasikal Untuk Peserta Didik XI IPS 2 Yang Tinggal Di Pondok Pesantren Sma Darul Falah Cihampelas. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 1(3), 103–110. https://doi.org/10.22460/fokus.v1i3.2757

Munirah, Marwati, & Hajar, A. (2022). Aktualisasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Pembentukan Akhlak Santri Di Pesantren. Jurnal Al-Ilmi, 2(2), 63–70.

Oktari, D. P., & Kosasih, A. (2019). Pendidikan Karakter Religius dan Mandiri di Pesantren. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(1), 42–52. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17509/jpis.v28i1.14985

Pranata, Y. Y., & Barus, G. (2019). Peningkatan Karakter Bersahabat Melalui Layanan Bimbingan Kelasikal dengan Pendekatan Experiential Learning. SOLUTION, Journal of Counseling and Personal Development, 1(1), 1–14.

Ridwan, M., AM, S., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review pada Penelitian Ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42. https://doi.org/10.36339/jmas.v2i1.427

Riskiyah, I., & Muzammil. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Pendidikan Pesantren Di Pondok Pesantren Nurul Qur’an Karanganyar Paiton Probolinggo. EDISI?: Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(1), 25–39. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Rosidah, A. (2017). Layanan Bimbingan Klasikal untuk Meningkatkan Konsep Diri Siswa Underachiver. Jurnal Fokus Konseling, 3(2), 154–162. https://doi.org/10.26638/jfk.53.2099

Safitri, M. N., Heryandi, M. T., Muzammil, Waziroh, I., Hosaini, & Arifin, M. S. (2022). Menanamkan Nilai-Nilai Qur’ani dalam Membangun Karakter Santri. Jurnal Pemikiran Keislaman, 06(2), 39–52.

Saihu, & Rohman, B. (2019). Pembentukan Karakter Melalui Model Pendidikan Transfromatife Learning Pada Santri Di Pondok Pesantren Nurul Ikhlas Bali. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 435–452. https://doi.org/10.30868/ei.v8i2.477

Sauri, S., & Budimansyah, D. (2014). Nilai Kearifan Lokal Pesantren dalam Upaya Pembinaan Karakter Santri. NIZHAM, 3(2), 21–50.

Setiyati, S. (2019). Meningkatkan Karakter Siswa Melalui Layanan Bimbingan Klasikal Dengan Pendekatan Holistik. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1). https://doi.org/10.24176/jpp.v2i1.4314

Sukari, S. (2022). Implementasi Model, Nilai dan Keterlibatan Santri dalam Pendidikan Karakter di Pesantern Salafiyah. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 519–529. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3170

Yudhi, F. (2020). Model Pembinaan Karakter Santri dalam Pendidikan Pesantren. Dirasah?: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 3(3), 53–68. https://stai-binamadani.e-journal.id/jurdir/article/view/149

Downloads

Published

2024-05-08

How to Cite

Laili Budiyono, A., & Mulya Pratama, A. (2024). Internalisasi Nilai-Nilai Islam dalam Bimbingan Klasikal untuk Mengembangkan Karakter Santri. La-Tahzan: Jurnal Pendidikan Islam, 16(1), 57–72. https://doi.org/10.62490/latahzan.v16i1.422