Internalisasi Nilai-Nilai Islam dalam Bimbingan Klasikal untuk Mengembangkan Karakter Santri
DOI:
https://doi.org/10.62490/latahzan.v16i1.422Keywords:
Classical Guidance, Islamic Values, Character EducationAbstract
Low morals, ethics and discipline are important to develop among students. Thus, efforts are needed to develop the character of the students, of course with an approach that is in accordance with the culture of the students, which is closely related to Islamic values. This research uses a literature review method which aims to internalize Islamic values ??in classical guidance services to develop the character of students. The results of this research show that Islamic values ??can be integrated into classical guidance services to develop the character of students.
References
Ariffin, M. (2019). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Membentuk Karakter Santri. Turatsuna, 21(2), 52–59.
Budiyono, A. L. (2024). Eksistensi Layanan Bimbingan dan Konseling Mengembangkan Karakter Peserta Didik dalam. Ducare: Journal Of Education and Learning, 1(1), 39–45.
Chandra, P. (2020). Peran Pondok Pesantren dalam Membentuk Karakter Bangsa Santri di Era Disrupsi. Belajea; Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 243–261. https://doi.org/10.29240/belajea.v5i2.1497
Fathimatuzzahrah, A. (2020). Keefektifan Format Bimbingan Klasikal Dengan Teknik Stad Untuk Meningkatkan Kemampuan Kerjasama Siswa. Edukatif?: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 1–8. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.72
Fatimah, D. N. (2017). Layanan Bimbingan Klasikal Dalam Meningkatkan Self Control Siswa Smp Negeri 5 Yogyakarta. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 14(1), 25–37. https://doi.org/10.14421/hisbah.2017.141-03
Hayati, M. A., Ariyati, I., Fatimah, S., Maba, A. P., Susanti, R., & Hernisawati, H. (2023). Penguatan Nilai Tasamuh Melalui Layanan Bimbingan Klasikal di Pondok Pesantren Wali Songo Sukajadi. Jurnal Pengabdian Multidisiplin, 3(3), 1–7. https://doi.org/10.51214/00202303692000
Karpika, I. P., & Mentari, R. M. (2020). Penerapan Layanan Bimbingan Klasikal Berbasis Tri Hita Karana dalam Meningkatkan Karakter Siswa. Indonesian Journal Of Educational Development, 1(3), 464–470. https://doi.org/10.5281/zenodo.4286693
Kusumawati, T. (2022). Peningkatan Karakter Self Leadership melalui Layanan Bimbingan Klasikal dengan Pendekatan Experiental Learning pada Siswa Kelas XII IPA 3 Di SMA Negeri 1 Garum Tahun Pelajaran 2019 / 2020. Jurnal Pembelajaran Dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 214–224. https://doi.org/https://doi.org/10.28926/jpip.v2i2.394
Lestari, I., Santoso, S., & Rahmawati, A. (2022). Penguatan Karakter Kepercayaan Diri Melalui Layanan Bimbingan Klasikal dengan Experiental Learning. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Universitas Negeri Semarang, 5(1), 524–529. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/1522
Lickona, T. (1991). Educating For Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility. Bantam Books.
Munadi, D., Adit, G. N., & Rosita, T. (2018). Meningkatkan Motivasi Belajar Melalui Penerapan Layanan Bimbingan Klasikal Untuk Peserta Didik XI IPS 2 Yang Tinggal Di Pondok Pesantren Sma Darul Falah Cihampelas. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 1(3), 103–110. https://doi.org/10.22460/fokus.v1i3.2757
Munirah, Marwati, & Hajar, A. (2022). Aktualisasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Pembentukan Akhlak Santri Di Pesantren. Jurnal Al-Ilmi, 2(2), 63–70.
Oktari, D. P., & Kosasih, A. (2019). Pendidikan Karakter Religius dan Mandiri di Pesantren. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(1), 42–52. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17509/jpis.v28i1.14985
Pranata, Y. Y., & Barus, G. (2019). Peningkatan Karakter Bersahabat Melalui Layanan Bimbingan Kelasikal dengan Pendekatan Experiential Learning. SOLUTION, Journal of Counseling and Personal Development, 1(1), 1–14.
Ridwan, M., AM, S., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review pada Penelitian Ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42. https://doi.org/10.36339/jmas.v2i1.427
Riskiyah, I., & Muzammil. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Pendidikan Pesantren Di Pondok Pesantren Nurul Qur’an Karanganyar Paiton Probolinggo. EDISI?: Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(1), 25–39. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Rosidah, A. (2017). Layanan Bimbingan Klasikal untuk Meningkatkan Konsep Diri Siswa Underachiver. Jurnal Fokus Konseling, 3(2), 154–162. https://doi.org/10.26638/jfk.53.2099
Safitri, M. N., Heryandi, M. T., Muzammil, Waziroh, I., Hosaini, & Arifin, M. S. (2022). Menanamkan Nilai-Nilai Qur’ani dalam Membangun Karakter Santri. Jurnal Pemikiran Keislaman, 06(2), 39–52.
Saihu, & Rohman, B. (2019). Pembentukan Karakter Melalui Model Pendidikan Transfromatife Learning Pada Santri Di Pondok Pesantren Nurul Ikhlas Bali. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 435–452. https://doi.org/10.30868/ei.v8i2.477
Sauri, S., & Budimansyah, D. (2014). Nilai Kearifan Lokal Pesantren dalam Upaya Pembinaan Karakter Santri. NIZHAM, 3(2), 21–50.
Setiyati, S. (2019). Meningkatkan Karakter Siswa Melalui Layanan Bimbingan Klasikal Dengan Pendekatan Holistik. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1). https://doi.org/10.24176/jpp.v2i1.4314
Sukari, S. (2022). Implementasi Model, Nilai dan Keterlibatan Santri dalam Pendidikan Karakter di Pesantern Salafiyah. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 519–529. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3170
Yudhi, F. (2020). Model Pembinaan Karakter Santri dalam Pendidikan Pesantren. Dirasah?: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 3(3), 53–68. https://stai-binamadani.e-journal.id/jurdir/article/view/149
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 La-Tahzan: Jurnal Pendidikan Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.
In line with the license, authors and any users (readers and other researchers) are allowed to share and adapt the material. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicated if changes were made. If authors remix, transform, or build upon the material, authors must distribute their contributions under the same license as the original.