Risalah Khoridatul Bahiyah Terhadap Ilmu Kalam Dalam Karangan Syekh Ad-Dhardiri
DOI:
https://doi.org/10.62490/latahzan.v16i2.491Keywords:
kalam science, the views of Sheikh Ahmad Ad-DardiriAbstract
This research aims to critically reveal the science of kalam regarding the views of Sheikh Ahmad Ad-Dardiri, a Shufi scholar who has several works. Of his many works, the most popular among students is the book "kharidatul bahiyah" which explains about kalam science. The research method used by the author is descriptive qualitative. The results of the research show that the kalam science studied by Sheikh Ahmad Ad-Dardiri discusses various aspects of Islamic aqidah using logical and philosophical arguments. The main aim of Ilmu Kalam is to provide information to Muslims about the basic beliefs of Islam and to defend Islamic teachings.
Penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan secara kritis tentang ilmu kalam terhadap pandangan Syekh Ahmad Ad-Dardiri merupakan ulama Shufi yang memiliki beberapa karya-karyanya, Adapun dari sekian banyak karya-karya beliau yang paling terpopuler di kalangan santri yaitu kitab “ kharidatul bahiyah” yang menjelaskan tentang ilmu kalam. Adapun metode penelitian yang digunakan oleh penulis adalah studi pustaka (library resarch), pengumpulan data dengan cara mencari sumber dan mengkontruksi dari berbagai sumber seperti buku, jurnal, dan riset-riset yang sudah ada. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ilmu kalam yang dikaji oleh Syekh Ahmad Ad-Dardiri membahas berbagai aspek aqidah Islam dengan menggunakan argumen yang logis serta filosofis. Tujuan utama Ilmu Kalam adalah untuk memberi informasi kepada umat Islam tentang keyakinan dasar Islam dan untuk mempertahankan ajaran Islam.
References
Abdullah, M. Amin. “Kajian Ilmu Kalam di IAIN Menyongsong Perguliran Paradigma Keilmuan keislaman pada Era Milenium Ketiga.” Al-Jami’ah 64, no. 6 (2000): 78–101.
James W, Elston D, Treat J et al. “biografi Syekh Ad-Dardiri.” Andrew’s Disease of the Skin Clinical Dermatology., 20M, 47–60.
Madjid, Nur Cholis. “Al-Ghazali dan Ilmu Kalam.” dalam Simposium tentang al-Ghazalism, Jakarta: BKSPTIS, 1985, 1–10.
Putra, Andi Eka. “Tasawuf, Ilmu Kalam, dan Filsafat Islam (Suatu Tinjauan Sejarah Tentang Hubungan Ketiganya).” Al-Adyan 7, no. 2 (2012): 91–102.
Rukiah, R, R Khairani, B R Tohir, dan ... “Hubungan Ilmu Tasawuf dan Ilmu Kalam Dalam Perspektif Abu-hamid Muhammad (Al-Ghazali).” Jurnal Edukasi 4, no. 1 (2023): 285–90.
Sa’dudin, Ihsan, dan Eka Safitri. “Keragaman Jinas Dalam Kitab Marqotul Mahabbah Karya Syekh Abdul Majid.” Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 2, no. 01 (2019): 57–77..
Siddiq, Fiqrih muhammad. “Nadhom Khoridatul bahiyah Terjemah Bahasa Indonesia,” 2020, 1–13.
Syafi’i. “Dari Ilmu Tauhid / Ilmu Kalam Ke Teologi.” Jurnal Pendidikan, 2012, 1–15.
Ulfah, Maria. Dalam Kitab Al-Khoridah Al-Bahiyyah Ad-Dardir Al- ‘ Adawi Dan Implementasinya Pendidikan Agama Islam Program Studi Pendidikan Agama Islam Universitas Islam Negeri, 2022.
Wahab Syakhrani, Abdul, dan Abdul Majid. “Makna Ilmu Kalam Dan Hakikat Ilmu Kalam.” MUSHAF JOURNAL: Jurnal Ilmu Al Quran dan Hadis 2, no. 3 (2022): 368–72.
Zuhri, Achmad Muhibbin. “Aqidah Ilmu Qalam.” Digital Library Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, 2019, 138–50..
Zuhri, Amat, dan Miftahul Ula. “Ilmu Kalam dalam Sorotan Filsafat Ilmu.” Religia 18, no. 2 (2015): 162..
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 La-Tahzan: Jurnal Pendidikan Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.
In line with the license, authors and any users (readers and other researchers) are allowed to share and adapt the material. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicated if changes were made. If authors remix, transform, or build upon the material, authors must distribute their contributions under the same license as the original.