Pembaharuan Aspek-Aspek Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.62490/latahzan.v11i1.4Keywords:
Pembaharuan, Pendidikan,Abstract
Pembaharuan pendidikan Islam merupakan akar-akarnya dari “Modernisasi” pemikiran dan instituisi Islam secara keseluruhan. Dengan kata lain modernisasi pendidikan Islam tidak bisa dipisahkan dengan gagasan dan program modernisasi Islam. Kerangka dasar yang berada dibalik modernisasi Islam secara keseluruhan adalah modernisasi pemikiran dan kelembagaan Islam merupakan persyarat bagi kebangkitan kaum muslim di masa modern. Tulisan ini akan menguraikan aspek-aspek pendidikan Islam yang diperbaharui. Jika dipandang dari sudut masuknya ide-ide pembaharuan pemikiran islam ke dalam dunia pendidikan, setidaknya ada tiga hal yang perlu diperbarui, yaitu: Metode Pembelajaran, Isi / Materi Pelajaran dan Manajemen Pendidikan.
Renewal of Islamic education has its roots on "Modernization" of thought and Islamic instituisi as a whole. In other words, the modernization of Islamic education can not be separated with the idea and the program of modernization of Islam. The basic framework behind the modernization of Islam as a whole is the modernization of Islamic thought and institutions is a prerequisite for the rise of Muslims in the modern period. If seen from the point of entry of ideas to reform Islamic thought in education, there are at least three things that need to be updated, namely: Learning Method, Content / Lessons and Education Management.
References
Ali Al-Jumbulati, Perbandingan Pendidikan Islam(Jakarta: Rineka Cipta,1994)
Asari Hasan, Menyingkap Zaman Keemasan Islam, (Bandung: Cita Pustaka, 2007)
Azra Azyurmadi, Pendidikan Islam, Tradisi dan Modernisasi Menuju Milinium Baru, Jakarta : Logos 1990.
Chamimi M. Rikza, Pendidikan Neomodernisme (Telaah Pemikiran Fazlur Rahman), (Semarang: Walisongo Pers, 2010)
Daulay Haidar Putra, Sejarah Pertumbuhan dan Pembaruan Pendidikan Islam di Indonesia (Jakarta: Kencana Prenada Media Grup, 2012)
Lubis Ridhwan, Perspektif Pembaharuan Pemikiran Islam, (Medan: Pustaka Widyasarana, 1994)
Nata Abuddin, Sejarah Pendidikan Islam,(Cet1 Jakarta, UIN Jakarta Press Juli 2006
Nata Abuddin, Sejarah Pendidikan Islam pada periode klasik dan Pertengahan, Jakarta : Raja Grafindo Persada, 2004
Tafsir Ahmad, Ilmu Pendidikan dalam Persfektif Islam (Bandung:Rosdakarya, 1992)
Yunus Mahmud, Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta : Hidakarya Agung, 1984
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 La-Tahzan: Jurnal Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.
In line with the license, authors and any users (readers and other researchers) are allowed to share and adapt the material. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicated if changes were made. If authors remix, transform, or build upon the material, authors must distribute their contributions under the same license as the original.