Pengaruh Penggunaan Alat peraga Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas 5 dalam Pembelajaran IPA di MI Islamiyah Babakan

Authors

  • Heni Septi Riani MI MUBTADIIN KARANGMULYA

DOI:

https://doi.org/10.62490/latahzan.v15i1.382

Keywords:

Use of Props, Learning Interest, Science Learning

Abstract

This research aims to find out: 1) Is there an effect of using teaching aids on the learning mint of grade 5b students of MI Islamiyah Babakan in science subjects. 2) How much influence the use of teaching aids has on the learning mint of grade 5b students of MI Islamiyah Babakan in science subjects. The type of research conducted is qualitative research using the pre-experimental design method using observation and interview techniques. The object of this research is class 5b students of MI Islamiyah Babakakn Kec. Baksiu Kab. Tegal with a total of 22 students. The results obtained show that the success of the learning process is reviewed from the aspect of grade completeness and student activeness in learning science. In class 5b, both aspects have been fulfilled when science learning is carried out with the help of teaching aids. All students were very enthusiastic while following the learning from beginning to end. It is different when learning without teaching aids, only some are always active until the end of learning. So the use of teaching aids has a big influence on students' interest in learning science subjects.

References

Pambudi, B., Efendi, R. B., Noviyanti, L. A., Novitasari, D., & Ngazizah, N. 2018. Penggunaan Alat Peraga IPA dari Barang Bekas untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 2(2), 28-33.

Apriliyanti, dkk. 2015. Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA. Unnes Science Education Journal, Vol. 4 No. 2.

K Rohmah, Susilawati & E Saptaningrum. 2017.Penggunaan Alat Peraga Musschenbroek Bimetal Terhadap Keterampilan Proses Sains. Jurnal Upgris, Vol. 8 No. 2.

Suparno, Suhaemah. 2001. Membangun Kompetensi Belajar. Jakarta: Dirjen Perguruan Tinggi DEPDIKNAS.

Arikunto, S., 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Desty, A. F., Nur N. 2021. Alat Peraga dalam Pembelajaran untuk Mengoptimalkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Upgris.

Armalena, A. 2020. Pengelolaan Sarana dan Prasarana di Sekolah Dasar Muhamadiyah Kota Padang. Jurnal penelitian IPTEKS. 5(1). 89-100.

Seprianty, S. 2018. Penggunaan Alat Peraga pada Mata Pelajaran IPA Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 06 Karang Tinggi. Jurnal PGSD. 11(2), 128-134.

Sudarmi, L. 2020. Upaya Meningkatkan Hasil belajar Siswa Melalui Penggunaan Metode Demonstrasi pada Mata Pelajaran IPA di Kelas 1 SDN Karang Asih Cikarang Kabupaten Bekasi. Pedagogiana, 8(4).

Riadin, A., Fitriani, C. L. 2018. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jingsaw Dengan Bantuan Media Alat Peraga Konkret pada Peserta Didik Kelas IV SDN 04 Kasongan Baru. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 13(2), 1-5.

Kurniawati W., Atmojo S. E. 2017. Pembelajaran Sains Bermuatan Karakter Ilmiah dengan Alat Peraga Barang Bekas dan Asesmen Kinerja . Jurnal Penelitian Indonesia, 6(1), 48-59.

Downloads

Published

2023-05-25

How to Cite

Heni Septi Riani. (2023). Pengaruh Penggunaan Alat peraga Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas 5 dalam Pembelajaran IPA di MI Islamiyah Babakan. La-Tahzan: Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 77–85. https://doi.org/10.62490/latahzan.v15i1.382